Polecane

Uczenie uczniów empatii w wymierny sposób poprawia ich zdolności twórcze

 Nowe badania sugerują, że nauczanie dzieci w sposób, który zachęca je do wczuwania się w sytuację innych, wymiernie zwiększa ich kreatywność i może potencjalnie prowadzić do kilku innych korzystnych efektów uczenia się.


Wyniki pochodzą z trwających rok badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Cambridge na uczniach 9 klasy (w wieku od 13 do 14 lat) dwóch szkół w centrum Londynu, zajmujących się projektowaniem i technologią (D&T). Uczniowie jednej szkoły przez cały rok uczestniczyli w lekcjach przewidzianych w programie nauczania, podczas gdy w drugiej grupie na lekcjach D&T wykorzystywano zestaw narzędzi inżynierskiego myślenia projektowego, których celem jest rozwijanie zdolności uczniów do kreatywnego myślenia i wzbudzania empatii podczas rozwiązywania rzeczywistych problemów.


Obie grupy uczniów oceniano pod względem kreatywności na początku i na końcu roku szkolnego za pomocą Testu Torrance'a - uznanego testu psychometrycznego.


Wyniki wykazały statystycznie istotny wzrost kreatywności wśród uczniów szkoły interwencyjnej, w której zastosowano narzędzia myślenia. Na początku roku wyniki kreatywności uczniów szkoły kontrolnej, w której realizowano standardowy program nauczania, były o 11% wyższe niż uczniów szkoły interwencyjnej. Pod koniec roku sytuacja uległa jednak całkowitej zmianie: wyniki kreatywności w grupie objętej interwencją były o 78% wyższe niż w grupie kontrolnej.


Naukowcy zbadali także poszczególne kategorie w Teście Torrance'a, które świadczą o empatii emocjonalnej lub poznawczej: takie jak "ekspresja emocjonalna" i "otwartość umysłu". Uczniowie ze szkoły interwencyjnej ponownie uzyskali znacznie wyższe wyniki w tych kategoriach, co wskazuje, że wyraźna poprawa empatii wpłynęła na ogólne wyniki w zakresie kreatywności.


Autorzy badania sugerują, że zachęcanie do empatii nie tylko zwiększa kreatywność, ale może też pogłębić ogólne zaangażowanie uczniów w naukę. Co ważne, znaleźli dowody na to, że chłopcy i dziewczęta ze szkoły interwencyjnej zareagowali na kurs D&T w sposób, który przeczył tradycyjnym stereotypom związanym z płcią. Chłopcy wykazali się wyraźną poprawą w zakresie ekspresji emocjonalnej, osiągając na koniec roku 64% wyższe wyniki w tej kategorii niż na początku, natomiast dziewczęta poprawiły się bardziej w zakresie empatii poznawczej, wykazując o 62% więcej umiejętności przyjmowania perspektywy.


Badanie jest częścią długoterminowej współpracy między Wydziałem Edukacji a Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu Cambridge pod nazwą "Designing Our Tomorrow" (DOT), prowadzonej przez Billa Nicholla i Iana Hoskinga. W ramach tej współpracy uczniowie mają rozwiązywać rzeczywiste problemy, biorąc pod uwagę perspektywę i uczucia innych osób.


W tym konkretnym zadaniu uczniowie szkoły, w której przeprowadzono badanie, mieli zaprojektować "pakiet" leków na astmę dla dzieci w wieku do sześciu lat. W tym celu uczniowie otrzymali różne kreatywne i empatyczne "narzędzia": na przykład pokazano im dane o liczbie śmiertelnych ofiar astmy wśród dzieci w Wielkiej Brytanii oraz film przedstawiający małe dziecko w trakcie ataku. Badali również problem i testowali swoje pomysły projektowe, odgrywając role różnych interesariuszy, na przykład pacjentów, członków rodzin i personelu medycznego.


Nicholl, starszy wykładowca w dziedzinie edukacji w zakresie projektowania i technologii, który szkoli nauczycieli studiujących na uniwersyteckim kursie D&T PGCE, powiedział: "Nauczanie o empatii jest problematyczne, mimo że od ponad dwóch dekad stanowi część Narodowego Programu Nauczania D&T. Dowody wskazują, że jest to brakujące ogniwo w procesie twórczym i jest niezbędne, jeśli chcemy, aby edukacja zachęcała projektantów i inżynierów jutra."


Dr Helen Demetriou, afiliowany wykładowca psychologii i edukacji na Wydziale Edukacji, szczególnie zainteresowana empatią, oraz drugi badacz zaangażowany w badanie, powiedziała: "Zachęcając uczniów do zastanowienia się nad myślami i uczuciami innych, wyraźnie coś w nich obudziliśmy. Badanie pokazuje nie tylko, że można uczyć empatii, ale także, że w ten sposób wspieramy rozwój kreatywności dzieci i ich szersze uczenie się."


Różnice między płciami odnotowane w badaniu wskazują, że interwencja umożliwiła uczniom pokonanie pewnych barier w uczeniu się, które często wynikają z ról przypisanych płciom. Na przykład chłopcy często czują się zniechęceni do wyrażania emocji w szkole, a jednak według testów był to jeden z głównych obszarów, w którym osiągnęli znaczny postęp twórczy.


Oprócz Testów Torrance'a badacze przeprowadzili pogłębione wywiady z uczniami zarówno szkoły interwencyjnej, jak i trzeciej szkoły (tylko dla dziewcząt), która także podjęła wyzwanie związane z astmą. Informacje zwrotne ponownie sugerowały, że uczniowie głęboko wczuli się w wyzwania, przed jakimi stoją młodzi ludzie cierpiący na astmę, i że miało to wpływ na ich twórcze decyzje w klasie.

Wielu z nich, na przykład, w rozmowach z pacjentami i ich rodzinami używało zwrotów takich jak "wchodzenie w ich buty" lub "widzenie rzeczy z innego punktu widzenia". Jeden z chłopców powiedział badaczom: "Myślę, że pod koniec projektu mogłem współczuć ludziom chorym na astmę... gdybym był dzieckiem przyjmującym inhalatory, też bym się bał".


Inny odpowiedział: "Powiedzmy, że masz siostrę lub brata w takiej sytuacji. Chciałabym zrobić coś takiego, by móc im pomóc".


Ogólnie rzecz biorąc, autorzy sugerują, że wyniki te wskazują na potrzebę pielęgnowania "emocjonalnie inteligentnych uczniów" nie tylko w klasach D&T, ale w ramach wszystkich przedmiotów, szczególnie w kontekście pojawiających się, szerszych dowodów naukowych, że nasza zdolność do empatii zmniejsza się wraz z wiekiem.


"Musimy o tym pomyśleć, ponieważ programy nauczania w coraz większym stopniu opierają się na egzaminach" - mówi Demetriou. "Dobre stopnie są ważne, ale aby społeczeństwo mogło się rozwijać, ważne są także kreatywne, komunikatywne i empatyczne jednostki".


Nicholl dodał: "Kiedy uczyłem projektowania i technologii, nie postrzegałem dzieci jako potencjalnych inżynierów, którzy pewnego dnia przyczynią się do rozwoju gospodarki; byli to ludzie, którzy muszą być gotowi, aby wyruszyć w świat w wieku 18 lat. Nauczanie dzieci empatii ma na celu budowanie społeczeństwa, w którym doceniamy perspektywę innych. Z pewnością jest to coś, do czego chcemy, aby edukacja dążyła".


Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Improving Schools.

businews.pl
itnews24.pl
itlife.pl
ofio.pl
auto-swiat.pl

Komentarze